Urheilijat mainoskuvien kasvoina

Monet urheilijat, kuten jalkapalloilija Lionel Messi, ovat suosittuja mainoskuvien kasvoja. Mistä tämä oikein johtuu ja mihin urheilijoiden tehokkuus mainoskasvoina oikein perustuu? Lue aihetta käsittelevä mielenkiintoinen artikkelimme ja ota selvää siitä, miksi urheilijat ovat niin kovin suosittuja ja tehokkaita mainoskasvoja!

Kansallissankarit

Moni pitää urheilijoita suorastaan kansallissankareina. Kansa rakastaa menestyneitä urheilijoita, jotka tuovat maalleen mainetta ja kunniaa. Etenkin rauhan aikana urheiluareenat ovat lähes ainoita taistelukenttiä, joista tällaista kunniaa voi kerätä, joten ei olekaan ihme, että urheilu on niin kovin suosittua.

Tutkimusten mukaan urheilu ja urheilulajeissa menestyminen voi jopa nostaa kansan itsetuntoa ja lisätä me-henkeä. Kaikki varmaankin muistavat millainen henki Suomessa vallitsi, kun Suomi voitti jääkiekon MM-kultaa. Ensin tuloksia ja pelejä oli jännitetty yhdessä, minkä jälkeen myös juhlintaan osallistuttiin yhdessä rinta rinnan tuntien ylpeyttä suomalaisten Leijonien menestyksestä.

Kun tällainen kansallissankari sitten nähdään tietyn tuotteen tai palvelun mainoskasvona, on mainoksen vaikutus yleensä erityisen suuri. Moni kuluttaja kokee, että tällöin urheilija suosittelee itse henkilökohtaisesti kyseessä olevaa tuotetta tai palvelua, ja kukapa tällaisen kansallissankarin suosituksesta voisi kieltäytyä. Esimerkiksi Teemu Selänne on nähty useiden hyväntekeväisyyskampanjoiden mainoskasvona. Teemu on tähän suomalaisena kansallissankarina oivallinen hahmo. Joissakin maissa maan kansallissankarina koettu urheilija on nähty mainostamassa jopa paikallista teleoperaattoria.

Luotettava suosittelija

Urheilua pidetään yleisesti tervehenkisenä harrastuksena. Tämän vuoksi myös urheilijoita pidetään yleisesti luotettavina suosittelijoina, joiden suositteluun on helppo uskoa. Kuten edellä todettiin, kokevat monet kuluttajat mainoskasvoina toimivat urheilijat mainostettavan tuotteen tai palvelun suosittelijoina, vaikka näin ei välttämättä suoranaisesti olisikaan.

Jos vaikkapa Messi valitaan tiettyjen jalkapallokenkien mainoskasvoksi ja hän poseeraa mainoskuvissa kyseiset kengät jalassaan, etenkin nuoret kuluttajat kokevat tämän suoranaisena suosituksena suoraan Messiltä itseltään. Samalla heille saattaa tulla mielikuva siitä, että kenties kyseiset kengät jalassaan hekin voisivat pelata yhtä taitavasti kuin Messi. Kukapa nuori pelaaja ei haluaisi saavuttaa Messin taituruutta pelikentällä ja nousta uudeksi Messiksi Messin paikalle? Erityisen tehokkaita ovatkin yleensä sellaiset mainoskuvat, joissa urheilija suosittelee jotakin omaan lajiinsa liittyvää tuotetta tai palvelua.