Mainoskuvien monet niksit

Upeat mainoskuvat kiinnittävät katseen ja saavat usein kiinnostumaan kuvien mainostamasta tuotteesta tai palvelusta. Miten mainoskuvat tähän pystyvät ja millaisia niksejä ne käyttävät asiakkaiden houkuttelemiseksi ostopäätöksen tekemiseen? Tämä artikkeli pureutuu tähän mielenkiintoiseen aiheeseen.

Tavoiteltu elämäntapa

Monet mainoskuvat suorastaan pursuavat vihjailuja siitä, että tuotetta tai palvelua käyttämällä saavutat toivomasi elämäntavan. Tämä elämäntapa saattaa liittyä esimerkiksi puolison tai ystävien löytämiseen tai jopa sellaiseen luksuselämäntyyliin, johon vain harvalla meistä on varaa.

Ei ole suinkaan sattumaa, että mainoskuvien kasvoina käytetään useimmiten nuoria, terveitä ja kauniita malleja. Tämä korostuu erityisesti silloin, jos mainostettava tuote tai palvelu liittyy kauneuden- tai terveydenhoitoon. Monelle asiakkaalle tällaiset kauniit kuvat luovat mielikuvan siitä, että tuotetta käyttämällä omakin ulkonäkö tai terveys kohentuu.

Jos mainoskasvo on vieläpä julkisuuden henkilö, tämä vielä korostaa mainoskuvan antamaa vaikutelmaa. Ei olekaan ihme, että suosituimmista malleista ja näyttelijöistä suorastaan kilpaillaan mainoskasvoina. Myös monet urheilijat ovat suosittuja mainoskasvoja. Moderni verkkomarkkinointi on innostunut käyttämään mainoskasvoinaan suosittuja bloggaajia. Parhaimmat heistä veloittavat yllättävän paljon jo yhdestä kuvasta, puhumattakaan kokonaisesta postauksesta. Monessa yrityksessä on kuitenkin arvioitu, että tuotteiden tai palveluiden näkyminen suositun bloggarin blogissa on postaukseen käytetyn rahan arvoista.

Toisaalta osa bloggareista on sortunut jo liialliseen markkinointiin, minkä johdosta blogin kiinnostavuus on laskenut lukijoiden silmissä. Mainostamispäätösten tekeminen onkin aina tietynlaista tasapainoilua.

Tehosteet ja kuvamuokkaus

Mainoskuvissa käytetään runsaasti erilaisia tehosteita ja kuvamuokkausta. Tehosteilla kuvien sanomaa voidaan nimensä mukaisesti entisestään tehostaa. Esimerkiksi kuvien värit tekevät kuvista erityisen houkuttelevia tai puhuttelevia ja saavat katsojan pysähtymään mainoskuvan äärelle. Kuvamuokkauksen avulla kauniista malleista voidaan muokata entistä kauniimpia.

Mainoslauseet kuvien tukena

Kuvien sanotaan voivan kertoa enemmän kuin tuhat sanaa, mutta toisaalta sanojen sanotaan olevan miekkaakin voimakkaampia. Tästä syystä mainoskuvien tukena käytetäänkin usein erityisen tehokkaita mainoslauseita, joita luodaan alaan erikoistuneissa mainostoimistoissa. Yksi erityisen hyvin mieleen jäänyt mainoslause liittyy deodorantin käyttöön. Mainoslauseen mukaan aina on tilaa vielä yhdelle. Lause luo mielikuvan siitä, että tiettyä deodoranttia käyttämällä on mahdollista päästä joukkoon kuin joukkoon ja tulee hyväksytyksi ryhmän jäsenenä.